Logopedická prevence na Klausovce
Logopedická prevence podporuje přirozený rozvoj komunikace u dětí, podněcuje řečové schopnosti a dovednosti adekvátně jejich věku. Nadále pomáhá minimalizovat vznik poruch řeči. Preventista může být v kontaktu s klinickým logopedem a spolupracovat s ním. Cílem prevence je rozvoj komunikace u dětí. Logopedická podpora vzdělávání žáka zahrnuje individuální péči s různými metodami a formami práce. Snažíme se zábavnou a nenásilnou formou v malých skupinách maximálně 5 dětí po dobu 30 minut.
Důležitá je také spolupráce s rodiči, kteří v domácím prostředí podporují u dítěte logopedii důležitým procvičováním z logopedického sešitu.
Dle RVP PV
Vzdělávací cíle:
- Rozvíjet řečové schopnosti a jazykové dovednosti dětí
- Rozvíjet komunikativní dovednosti a kultivovaný projev
- Osvojit si některé poznatky a dovednosti, které předcházejí čtení a psaní
Dílčí cíle:
- Zaměřit se na rozvoj slovní zásoby a odstranění komunikačních bariér
- Osvojit si správné dechové a artikulační návyky
- Zařazovat cvičení na rozvoj paměti, myšlení a fantazie
- Cvičení na rozvoj fonematického sluchu, cvičení na rozvoj grafomotoriky
Konkretizované očekávané kompetence:
- Záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- Navazovat kontakty s dospělými a s ostatními dětmi
- Komunikovat s dospělými i s ostatními dětmi
- Zvládat artikulační schopnosti
- Vytvořit si správné návyky dýchání
- Zvládat sluchovou analýzu –rozklad slov, hláska na začátku slova
- Zvládat rytmizační činnosti
- Mít přiměřeně bohatou slovní zásobu
Obsah logopedické prevence:
- Gymnastika mluvidel
– Tváře –výrazy obličeje, usmívat se, mračit,…procvičovat hybnosti rtů
– Rty -stahování koutků rtů –vpravo, vlevo, rty lehce od sebe, rty u sebe,…
– Dolní čelist –při zavřených ústech –vysunout čelist vpřed x vzad, doprava x doleva - Dechová cvičení
– Foukání do různých směrů –nahoru x dolů, doleva x doprava, rovně
– Pomalý nádech, dlouhý výdech, různá tempa dýchání - Artikulační cvičení
– slova opakujeme jako ozvěnu
– práce před logopedickým zrcadlem - Sluchová cvičení
– Rozeznávání nejrůznějších zvuků v okolí
– Sluchové hry - Rozvoj fonematického sluchu
– Rytmizace –básniček, říkadel s vytleskáváním - Zrakové vnímání
– Rozdílnost v odstínech barev, přiřazování, velikost předmětů –třídění - Hrubá motorika
– Pohybové hry, cvičení ve spolupráci s p.uč. z mateřské školy - Jemná motorika
– Rozvoj grafomotoriky a kresby, pohyblivost prstů