Cvičení správného dýchání má příznivý vliv nejen na řečové schopnosti, ale také na celkový psychický a fyzický stav. Dechová cvičení by proto měla být pravidelnou součástí logopedické prevence u dětí v mladším školním věku.
Vývoj řeči se ukončuje sedmým rokem života. Téměř polovina dětí v prvních třídách však stále ještě trpí tzv. „dyslalií“ (někdy také nazývanou „patlavostí“). Náprava narušené komunikační schopnosti je samozřejmě v kompetenci logopedů, nicméně logopedický preventista může provádět předartikulační cvičení. O těch platí, že čím častěji jsou prováděna, tím lépe. Jsou vhodná i pro děti bez řečových vad, protože jim pomáhají zlepšovast komunikační dovednosti.
Dech ovlivňuje celou řadu fyzických i psychických mechanismů v lidském těle. Pokud člověk nedýchá fyziologicky správně, může to mít negativní dopady na celý organismus. Vedením dechových cvičení můžeme snižovat únavu dětí a podporovat jejich aktivitu a mluvní motorické dovednosti. Správné využívání kapacity plic se totiž rozhodujícím způsobem podílí na množství energie, kterou má organismus k dispozici.